Du har måske fået opgaven før ”forbind alle de 9 prikker med max 4 lige streger”.
Det er en opgave som mange innovations-/kreativitetsfolk bruger i forbindelse med deres undervisning. En opgave som er tiltænkt at give de sagesløse deltagere en masse grå hår i hovedet.
Opgaven illustrerer sådan set en rigtig god pointe. Nemlig at det er utrolig svært at løse opgaven, da man hele tiden er fastlåst af den forudantagelse at stregerne skal holdes ”indenfor” den boks som vi synes at de yderste prikker udgør rammen til – en boks (og dermed en begrænsning) som kun findes i vores egne hoveder.
Denne forudantagelse er den som innovations-/kreativitetscoachen prøver at udfordre dig på.
(Hvis du læser hele indlægget giver jeg dig til sidst nogle idéer og skyts til hvordan du kan udfordre coachen)
Dette giver typisk sådan en type ”ikke-løsning” – foruden en masse støn.
Men opgaven er tænkt til at den skal løses sådan her.
Her kan vi se at for at løse opgaven skal man tænke sine streger ”uden for boksen”.
De fleste mennesker, når de får serveret løsningen, udbryder ”Hov, du sagde ikke noget om at jeg måtte tegne udenfor boksen”. Og til den kommentar er der mange svar. Ét svar kunne være ”Jeg sagde heller ikke at du ikke måtte”, eller ”hvad mener du med udenfor boksen?”. For det her med at man ser en boks er en af menneskernes mange kategoriske svagheder.
Vi kender det fra astrologi og stjernekikkeri. De gamle babyloniere, grækere, ægyptere m.v. kunne ikke bare kigge op på stjernerne og se nogle individuelle prikker. De så nogle prikker som de satte i bokse, eller rettere i stjernebilleder. Lige pludselig var stjernehimlen ikke fyldt med mange prikker – men den var fyldt med færre stjernebilleder. Og færre stjernebilleder er nemmere at huske og forstå end mange prikker (stjerner). (Læs mit blogindlæg ”Et stykke med mening, tak”)
Tilbage til boksen.
Men næste gang du får opgaven med de 9 prikker, kunne du overveje at give nogle grå hår tilbage til innovations-/kreativitetscoachen.
Opgaven kan være tegnet og formuleret med forskellige variationer, men hvis du får opgaven som den er stillet i det ovenstående (og som er den typiske variation), så kan du udfordre coachens egne forudantagelser ved at løse opgaven således.
3 streger
Ved at løse den som du kan se her har du ikke antaget at prikkerne er dimensionsløse. Og det kan du udnytte ved at lade en streg gå fra øverste højre (eller venstre) kant mod venstres (eller højres) nederste kant. Så kan du rent faktisk tage alle 9 prikker med kun 3 streger.
1 streg
Du kan også udfordre coachens forudindtagethed ved at sige at stregen tænkes som en gigantisk tyk sprittusstreg. Så behøves kun én streg.
Du noterede dig måske coachen’s kommentar med ”Jamen, jeg sagde heller ikke at du ikke måtte tegne uden for boksen”. I denne fantastiske kommentar ligger der uendelig meget usynligt guld. Nemlig at der er et væld af muligheder i løsningen som ikke er begrænset af opgavens ordlyd.
Fx kunne du lave to klip i papiret (eller riv, hvis du ikke har en saks), og ligge de 9 prikker på en lang linje. Så kan du sige til coachen ”Jamen, du sagde heller ikke at man ikke måtte rive papiret i stykker”.
Teoretisk
Opgavens ordlyd kan som sagt godt begrænse dig. Men i mange variationer af opgaveordlyden bliver du ikke begrænset af at løse opgaven teoretisk. Her kan jeg anbefale ”Jorden rundt” løsningen.
Forestil dig en streg som starter i øverste venstre hjørne og skråner minimalt nedad mens den går mod højre. Hvis stregen, rent teoretisk, fortsatte rundt om jorden, ville den ramme næste linjes prikker fra venstre side og fortsætte videre rundt om jorden, osv.
Den dybt teoretiske løsning går på at kombinere praktik med flerdimensional tænkning. Hvis du klippede alle prikkerne ud og lavede én streg som gik igennem prikkerne. Så ville du rent faktisk kunne løse opgaven med at forbinde alle 9 prikker med én prik, hvis vi tænker 2-dimensionalt. Eller ved én streg hvis vi tænker 3-dimensionalt (læs indlægget ”Det perfekte gemmested”).
The end of line
Og der er helt sikkert andre finurlige, skæve og vidunderlige måder at løse opgaven på.
Skriv en kommentar hvis du har en skæv idé til hvordan man også kunne løse denne lettere støvede opgave.
ingen kommentarer
SvarSlet