onsdag den 6. februar 2013

Det kunne et 3-årigt barn have lavet… (eller hvad?)

Rigtig gættet. Det er kunst vi taler om.
Har du nogensinde kigget på et abstrakt maleri og tænkt ”det kunne et 3-årigt barn have lavet”?
Et par streger, nogle kruseduller og nogle hurtige slask med penslen. ”Skulle det være kunst? Det er da nemt”, tænker du.




Sammenligningen med det 3-årige barn er typisk ikke en sammenligning der antyder at du elsker det givne maleri, eller at du synes at der står store kunstneriske evner bag maleriet. Snare tværtimod. Hvis du mener at et 3-årigt barn kunne have lavet maleriet må det betyde at det ikke er pænt. Eller i hvert fald at det ikke er godt lavet. Eller ikke har nogen skønhed.

Dette indlæg er ikke et angreb på kunst, men derimod en hurtig ”skraben i overfladen” på emnet ”hvad er skønhed?”.

Hvis noget er skønt eller flot lavet, er det typisk noget der har krævet særlige evner at lave. Fx med kunst. En dygtig kunstner kan lave kunst som er skønnere end hvad andre mennesker kan lave. En dygtig fodboldspiller kan frembringe flottere fodboldspil end jævne fodboldspillere og en dygtig musiker kan spille flottere/skønnere på sit instrument end en middelmådig musiker.

Her er et maleri lavet af en chimpanse (til venstre). Chimpansen Congo lavede dette maleri omkring år 1960, og det blev i 2005 solgt sammen med to andre originale ”Chimp Congo” malerier til 14.400£. Er maleriet flot? Er det godt lavet? Er det lige så godt som ovenstående rød/sorte/hvide maleri der lavet af en dygtig ”menneskekunstner”? Og kunne du spotte hvilket et af de to malerier som var lavet af en chimpanse, hvis du ikke vidste det?

Dit bud er så godt som mit.

Musik
Jeg er selv musiker og hører tit musik som jeg mildest talt foragter og tænker ”det kunne et 3-årigt barn have lavet”. Men den slags musik er typisk musik som der findes større grupper af mennesker der rent faktisk godt kan lide.

Tag nedenstående eksempel. DJ Aligator. Han fik et hit med nummeret ”The Whistle song” tilbage i starten af nullerne. Det faktum at nummeret blev et internationalt hit afslører at der findes homo sapiens i denne del at solsystemet som rent faktisk ikke har fået brækfornemmelser af at høre det. Eller på jævnt jysk. De må åbenbart have syntes at ”nummeret var godt”.



Men for mig er den slags musik ”ikke skøn”. Det er alt for nemt at lave.  Jeg sidder med den følelse som mange sidder med når de kigger på et abstrakt maleri som består af 2 prikker og en streg. ”Det her kunne mit 3-årige barn have lavet”. Eller måske en chimpanse

Nu er det blevet tid til at introducere DJ Chimp. Nu holder jeg ikke chimpanser som husdyr, så jeg måtte finde et andet abelignende væsen som billedligt talt kunne spille rollen som chimpansen. Nemlig mig selv.
Med gratis (og lovlig) software hentet ned fra nettet (Acid Express 7.0) forsøgte jeg at lave et musiknummer i samme stil som ovenstående. Det tog mig ca. 25 min. og havde sådan set ikke krævet at jeg var musiker for at jeg kunne lave det – ja et 3-årigt barn kunne (næsten) rent faktisk også have lavet det (måske også en chimpanse?).
Her er det.



Jeg ved godt at ovenstående musiske genistreg ikke er en kopi af DJ Aligators ”the whistle song”. Men det var heller ikke meningen at lave en kopi. Ej heller at lave musik som ramte lige præcis samme særlig musikgren som DJ Aligator laver. Pointen var at vise hvor nemt det er at lave den slags ”musik”. Og med ”den slags” mener jeg musik i Techno-familien som er lavet ved hjælp af drag and drop på en computer. Små forlavede stykker lyd/musik som placeres, trækkes og loopes, kommer i sidste ende, til at udgøre et stykke musik (prøv det selv!)
Og hvis jeg nu havde brugt 50 min. på at lave et musiknummer, i stedet for 25 min., kunne du så have spottet om nummeret var lavet af en såkaldt ”kompetent” DJ-person, eller om det var lavet af en som aldrig havde prøvet det før? Jeg tvivler.
Tænk over det... behøver man overhovedet være musiker for at være DJ?

Når vi lytter til musik eller ser på et maleri, har vi en helt intuitiv opfattelse af hvad vi synes er smukt. Og hvad er så smukt? Afhænger skønhed af øjnene som ser det, eller ørerne der lytter? Eller hvad?

Måske er skønhed subjektivt, måske er det universelt.
Hvis du har ca. 15 min som du vil bruge på at få lidt perspektiv på ”hvad skønhed er”, så bør du se denne inspirerende og flotte video. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar