mandag den 2. januar 2012

Forkerte holdninger?


Findes der virkelig sådan noget? Må folk ikke have lov til at mene hvad de vil?
Når vi udtaler os om ting vi ikke ved noget om, kan der opstå hvad jeg har valgt at kalde ”forkerte holdninger”.

Tankeeksperiment:
OK, lad os prøve et tankeeksperiment. Hr. Olsen fra Slagelse udtaler følgende: ”Jeg synes vi bør lukke de danske grænser for indvandrere, og særligt for muslimer. Hvis de laver noget kriminelt skal de sendes hjem til ugabuga land, eller bonbon land eller hvor det nu er de kommer fra. Jeg mener ikke vi har plads til muslimer i vores danske samfund. Derfor… stemmer jeg på Enhedslisten!”

Lad os reducere ”find 5 fejl” legen til ”find 1 fejl”… Har du fundet den?

De fleste vil nok tænke: ”Hr. Olsen, hvis det er din holdning tror jeg ikke Enhedslisten er partiet du skal stemme på.”

Hr. Olsen kunne måske svare: ”Det skal du ikke blande dig i. Det er min holdning, og den kan være lige så god som alle andres – muslimerne skal ud af landet, så jeg stemmer på Enhedslisten”.

Keif al-hal Hr. Olsen?

Ligegyldig hvor meget vi som mennesker respekterer hinandens holdninger må vi også indse, at visse holdninger kan være forkerte i forhold til hvad vi egentlig mener.

Hvad snakker du om Stefan?

Hr. Olsen er tydeligvis ikke særlig positivt stemt overfor indvandrere. Men hans manglende partipolitiske viden gør at han vælger at stemme på et parti som ikke handler efter hans synspunkter.
Den korte version. Hans manglende viden gør at han handler ”forkert” i forhold til hans egentlig holdning. Ergo, er det en ”forkert holdning” (mit eget opfundne ord – beklager hvis det ikke klinger poetisk eller politisk korrekt nok). Han burde nok have stemt på DF. Så havde hans handling stemt overens med hans holdning. Om man så er enig med ham eller ej, det er en anden sag.

Eftertanke:
Vi har det tit med at udtale os om ting vi ikke ved noget om. Jeg tager desværre også mig selv i det nogle gange. Men jeg prøver dog at holde en sund ydmyghed overfor ting jeg ikke ved noget om. Problemet med at udtale sig om ting man ikke ved noget om, opstår i det øjeblik vi skaber holdninger på baggrund af det vi ikke ved noget om – som med Hr. Olsen.
 
Et eksempel. Hvor mange mennesker bryder sig ikke om fx Lotte Heise, Carl-Mar Møller, Mads Christensen (”den store blærerøv”) eller andre. Uden at de ved noget som helst om dem? De tror måske de gør. Men tro er farligt, hvis den ikke er bakket op af tænkning.
Man synes måske ikke om ovenstående personer på baggrund af en udtalelse de har gjort, pga. deres stemme, eller sågar deres udseende (beklager Carl-Mar, life is cruel). Men som i situationen med Hr. Olsen kan det være at man skyder helt ved siden af, fordi man ikke ved nok om personen. Måske kunne Lotte Heise blive ens bedste veninde. Måske er ens livsanskuelse fuldstændig ens med Carl-Mar Møllers osv. Man ved det ikke.

Et eksempel jeg vil vise er fra tiden omkring ”Birthe Rønn Hornbech sagen” som jo handlede om… øh… jo altså Birthe havde jo…. Øh… nej vent hun havde glemt at… der var noget med at hun ikke….? Men hun havde i hvert fald gjort noget dumt … eller…tror jeg….måske.
Ja, hvordan var det lige med Birthe Rønn Hornbech? Hvad var der egentlig sket? Og hvor mange mennesker nærede et had til hende før de vidste hvad hun egentlig havde gjort/ikke gjort? Måske blev ens holdning påvirket af skriverier i aviserne, og journalisters dækning af hende på TV.

Her er et ca. 2 min. Klip fra ”Aftenshowet” på DR1 som udstiller folks evne til at ville udtale sig om ting de ikke ved noget om. (det skal dog siges at der vises en enkelt hæderlig mand som siger ærligt og ydmygt 
”Politik interesserer mig ikke så meget” – og ham får vi ingen udtalelser fra. Godt gået Jan. Hvem du så end er)



Et andet sjovt eksempel så jeg på et tidspunkt i Penn & Tellers ”Bullshit” show. Et interessant program, som dog skal indtages med lidt ydmyg skepsis. De lavede et forsøg på et tidspunkt, hvor de fik en kvinde til at gå rundt og samle underskrifter ind til et forbud med stoffet ”dihydrogenmonoxid”. Et produkt som bl.a. bruges i sprøjtemidler, og det er kommet overalt i vores fødevarer (skam jer sprøjtegiftefolk!). Jeg vil også tilføje at der er mange søfolk igennem tiderne som er døde af det.

Dihydrogenmonoxid er selvfølgelig H20 (VAND!). Men fordi folk handlede på baggrund af manglende viden, gik der ”Hr. Olsen” i underskriftsindsamlingen, og hun fik faktisk en del underskrifter på at forbyde vand. En holdning underskriverne jo oprigtigt ikke havde. Det var en ”forkert holdning”.




Konklusion:
Stemmer du på det parti som egentlig vil hvad du vil? Går du og hader mennesker som du egentlig ville kunne rigtig godt sammen med? Er du god til at sige ”det ved jeg ikke noget” hvis du bliver spurgt om en holdning på emnet? Pas på med blot at tro uden at have tænkning til at bakke det op.


Ydmyghed, bitte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar